15 Disember 2010

(Eksklusif) Sembang Letup bersama Syed Mohamad Asri pemegang watak Usop dalam filem Hantu Kak Limah Balik Rumah.




1. Di luar lensa kamera, siapa kah Syed Mohamad Asri (Sy8) sebenarnya?


Di luar lensa, saya adalah individu yg bertentangan dgn Usop, saya seorang yg sanggup ambi risiko, berfikiran terbuka, seorang pemikir yg mengambil kira kehendak masyarakat dan semasa. Saya seorang yg berkerjaya tetap di sebuah organisasi korporat yg tersenarai di papan utama dan terlibat dlm iindustri minyak dan gas sebagai pengurus komunikasi korporat.

2. Ceritakan sedikit bagaimana kronologi Saudara Sy8 terjerumus ke dalam bidang lakonan ini ?

Saya melibatkan diri dlm seni bermula sebagai penyanyi pada tahun 1997 dengan menghasilkan album :Terasing di Bumi Sendiri" . Terus terang saya tidak meminati sgt bidang lakunan ini kerana saya ni pemalu depan kamera, namun setelah di yakinkan oelh berapa org termasuk MK, akhirnyer saya mengalah dan terjebak dalam drama dan filem hingga ler ke ZKP dan HKLBR. Saya tak tau dari sudut mana, MK nampak kelebihan yg ada pada saya. tapi mengenali MK saya tau pandangannyer jarang salah.

3. Bagaimanakah hidup Saudara Sy8 berubah pasca Zombie Kampung Pisang dan HKLBR?

Tak banyak berubah, cuma org lebey mengenali saya setelah mengundur diri dari bidang seni dlm jangka yg agak lama. Saya tetap bekerja seeprti biasa, cuma dlm ZKP saya tak diberi ruang utk menjelaskan siapa saya menyebabkan ramai yg terkejut apabila melihat saya seroang yg normal tidak seperti watak lembut dlm ZKP tu, malah ramai yg xmengenali saya atau Usop dlm zkp. Kini dlm HKLBR ruang utk saya memperkenalkan siapa diri saya telah dibuka. Ini satu platform yg baik utk saya menjelas kekeliruan mengenai diri saya.

4. Saudara Sy8 memegang watak seorang bekas penari dalam HKLBR. Adakah saudara boleh menari?

Menari??? well honestly, I'm also a good dancer, not only tradisional, but also modern including breakdance..cuma poco2 je saya xpandai.

5. Bagaimana saudara membuat kajian bagi mendapatkan merekabentuk watak Usop tersebut?

Secara spontan, saya tau dlm ZKP kalau saya tak come up with something yg unique, sure watak i akan tenggelam dgn kehadiran artis2 hebat seperti Awie, AC Mizal, Que dan yg lain2. So lepas beri cadangan pada MK utk bwk tgn yg gemalai tu, MK suruh saya cuba dulu. Then after first scene i bwk that karektor, semua org kat set gelak and enjoy, so MK kata Shy8 proceed with that. begitu ler flasback saya

6. Pengarah ini macam-macam perangainya, apa pendapat saudara tentang Mamat Khalid dalam pengarahannya?

MK adalah seorang yg begitu halus n sensitif terhadap persekitaran yg berlaku. Jiwa nyer bukan Khalid Jiwa, tapi jiwanyer adalah Jiwa seni. Saya mengenali MK agak lama dan saya memahami beliau dgn agak rapat dan tau apa yg dia suka dan apa yg dia tak suka. Apabila dia mencadangkan saya utk zkp, dia begitu beri perhatian pada saya, malah saya adalah irg yg paking byk kena tegur dan kena marah dlm proses ZKP. Saya terima dgn hati terbuka kerana saya tau, dia mahu yg terbaik dari saya kerna dia sendiri yg merekomenkan saya kepada Tay. Unggul. saya amat berterimakasih kepada MK krn sanggup melenturkan buloh ni, bukannyer rebung.

7. Saudara Sy8 tidak banyak berlakon filem. Seolah-olahnya seperti seseorang yang memilih-milih projek. Projek filem bagaimankah yang menjadi pilihan saudara?

Kerjaya saya menjadi faktor kenapa saya jarang berlakun, sebagai seorang yg berkerjaya saya kena adil kepada majikan saya apatah lagi majikan saya begitu mengambil berat dgn pekerja2nyer. Utk berlakun dlm HKLBR saya terpaksa ambil cuti tanpa gaji selama 2 minggu. Kalau ler tawaran yg diterima itu pengambarannyer jatuh pada hari cuti , saya tidak keberatan utk menimbangkannyer... itu pun kalau ada ler yg berminat nak ambil saya...

8. Dalam bidang lakonan, siapa pelakon tempatan dan luar negara yang menjadi rujukan saudara?

Saya tak suka merujuk, kerana apabila kita merujuk sedikit sebanyak kita akan jadi seperti subjek yg kita rujuk. Itu prinsip saya tapi kalau dari segi lakunan saya meminati Rosyam Noor dan juga Awie, krn selain bagus mereka ini juga memilikki displin yg amat tinggi. saya kagum dgn mereka berdua ini. utk luar negara saya kagum dgn lakunan bersahaja Robert de Niro, Al Pacino.

9. Lakonan Saudara Sy8 amat meyakinkan dan Saudara Sy8 juga berpeluang bercampur gaul dengan pelakon-pelakon hebat lain seperti Zami Ismail dan Soffi Jikan. Beri sedikit tips yang boleh Saudara Sy8 kongsi bersama mereka yang baru berjinak-jinak dalam bidang lakonan filem.

Apabila anda di beri peluang untuk berlakun, jgn control hensem atau macho, dlm watak sudah pasti awak adalah org lain, kalau kita jadi seperti kita ketika di luar, tidak ada yg dapat bezakan kita dgn karekotr tersebut, Try utk cari kelainan walaupun payah. Lagi satu, sanggup hadapai komen n teguran or maybe kena marah dgn pengarah. terima dgn hati yg terbuka. The most important thing kena displin jgn buat org nunggu kita dan berlagak mcm diva... krn penonton yg bley anggap kita diva bukannyer produksi.

10. Propaganda dan falsafah Zionis berjaya disebarkan oleh Hollywood. Pada pendapat saudara, sejauh manakah sudut pandang Islam berjaya disebarkan oleh penggiat seni Islam?

Payah utk sebarkan Islam kerana yg menentang tu lebey byk org islam sendiri yg mempunyai rujukan dan tafsiran yg berbeza2. Cuma penggiat seni kena berani menongkah arus melawan badai, krn selagi niat kita kerana ALLAH, bukan kapasiti manusia utk jatuhkan hukuman. Kita nak Islam berkembangkan tapi pendekatan yg kita ambil semakin jauh ke belakang di tinggalkan oleh arus propaganda dan falsafah Zionis. Kenapa kita tak amik sejarah Islam, misalnyer karektor Saidina Umar di dramakan atau di filemkan kalau kita takur di slah tafsirkan, kita guna nama lain menggantikan nama Umar itu sendiri. Antara yg bley di sebarkan bagaimana seorang YB atau Ketua Kampung atau Hero, yg berjalan tgh malam melihat keadaan masyarakatnyer, mgikn ada yg kebukuran, mgkn ada yg tgh syok main judi. mgkn ada yg tggh lepak mengelamun ganja... semua tu bley di ceritakan dgn kreativiti yg menarik kerana kita ada Akal.

Hampir 1 Jam stgh masa saya ambil utk menjawab soala2 tuan, saya harap tuan berpuas hati dgn jawapan2 Usop dan Shy8 ini. akhir kata, utk maju kita kena ada english edukesyen...hihihi

5 ulasan:

Bainun Waheeda berkata...

wow! :)

Unknown berkata...

tq bainun

Tanpa Nama berkata...

yuppp,wowwwww

ryann berkata...

eksklusif tu

Unknown berkata...

ryan, musti lah ...hehhe