08 Mei 2009

(retro) Perasaan gula apabila dihurungi semut. Lu pernah rasa ?

Kaki dah gatal nak masuk hutan. Baju "Undilah Barisan Nasional" lusuh dan seluar pendek gua pakai. Masa tu, cukup 'in' baju BN. YB kerap turun kampung tanya itu ini. Ntah kenapa skang boleh kira dengan cagu , berapa kali YB turun kampung gua. Kalau sebut Medan, Indon, bukan main bergerak cuping telinga.

Kawan2 dah pekene tunggu kat luar rumah. Bawah pokok rambai berhantu.

"Cepat laa whoiiii!!!!....", jerit Bede berbadan sasa.

"Hah...tunggu la ... koi nak pakai seluar jap....", laung gua dari dalam. Padahal gua pekene goreng pisang sejuk dulu. Sedak2.

Cukup korom utk bikin projek. Masuk hutan cari pasal. Saje2. Bawa beras , sardin, garam dan sedikit kicap. Tidak lupa teh tiruan  cap lori.

Setengah jalan, tak cecah hutan lagi, adik gua panggil dari kejauhan...

"Bangggg!!.... ada pompuan nak jumpa !!!"

"Huh?" , gua buat2 terkezut macam Tomok.

Dengan kadar larian Azmi Ibrahim, gua pecut kembali ke rumah melihat. Sebelum pecut, gua sempat berkata "Eh! kalau koi lambat, aok gi la dulu...". Semangat kerjasama kene ada. 

Dari kejauhan gua nampak 2-3 orang makwe lawa2 stended duduk bersimpuh atas beranda.

"Hah...kita  dengo awak ada setem saiz raksaksa, meh tukar dengan kita nak?", awek pertama bersuara.

Gua sepetkan mata tanda riak. Lantas melompat ke dalam rumah mencari album setem. Apa la gila gua masa tu boleh terjebak mengumpul setem ? Kan dah penuh mak we atas rumah ?

Tiada ulasan: