12 Mei 2008



The Legend of Seattle

1995

"Pak Teh suruh isi borang ke Jordan nuhhh...", riuh mak di dapur.
Gua bersidai di serambi memerharti angin petang.

"Elok aa sambung ke Jordah."

Muncung gua makin memanjang. Rasa rebel makin menebal.
Seluar jean koyak di lutut serta baju petak2 bundle.
Yeay ! Pakej anak muda berjiwa grunge.

Alunan muzik Seattle kedengaran di dalam bilik memecah kesunyian.

"Dah sekolah Arab , elok lah sambung ke sana.", hujah makin bertali.

"Tapi...mak ..", gua cuba counter.
"Saya nak belajar kat Seattle. Kat Amerika sana".

"Jangan ko sebut2 Amerika tuh..", makin mendidih mak gua di dapur. Ntah kenapa mak gua terlalu allergic dengan Amerika.

Tbamm....!! Daun pintu ditutup dengan speed 5.


2008, Astro Prima, 9 pagi , Si Tanggang (Dato' Jins Shamsudin, Normadiah)

"Ya Allah! Jika betul itu adalah anak aku. Ko tunjukkan lah kuasa mu"
Sekonyong2 ribut melanda kapal si Tanggang. Anak2 kapal menjadi tidak ketaruan. Hilang punca.

"Mak!! Ampunkan lah Tanggang makkk"
"Makkkk! "
"Makkkk! "
"Makkkk! "

Gulp !
Gua mencapai henpon.

"Hello! Mak ! err.....mak apa kabor ?"
"Huh! ngape call ? mak sihat nih...aok sihat ?"
"Err...sihat mak.", suara gua tersekat di tekak. Mata makin bergenang.

Tiada ulasan: