19 Mac 2008

Debaran Arafah : PhotoEssay



Suasana di khemah di Arafah. Awal pagi seme masih dalam keletihan kerana semalaman berasak2 di jalan raya menuju Arafah. Ada kumpulan yang sampai pada Subuh. Gua nyer group sampai di Arafah jam 1 pagi. Ngam2, dapat lelap 2-3 jam. Mata agak berat untuk lelap kerana teruja bangat.








Inilah maktab gua. 97. Waktu ni , gua ambil masa sikit ,jalan2 di sekitar Arafah. Waktu wukuf akan tiba selang beberapa jam lagi. Gua cepatkan langkah agar tidak terlepas dari ronda2 di sekitar khemah dan ambil view sebanyak mungkin. Di situ, hanya bukit2 dan batu2 menjadi peneman. Ttp bumi suci ini menjadi penentu ibadat haji seseorang.








Atas bukit pun ada orang maaa...Gua tak tahu team mana ni ? Iran kot ?
Depa ni jenis backpacking. Tak de muassasah macam kitaorang. Memang hati kering dan pejal.









Ye anak2 , inilah Kibas. Gua pun baru tahu time tu. Dengar nama kibas pun pasal kisah Nabi Ibrahim. Hehhehe....








Suasana di dapur. Dia punya chief macam orang Kelantan atau Pattani. Gua sembang Melayu , dia leh jawap. Masa ni , dah dekat sangat dengan waktu wukuf. Gua tenang sahaja menge'teh mendapatkan ketenangan. Hehhee...











It's Wukuf's time. Time to pray and read al'Quran ! Allahu Akbar !!

Tiada ulasan: