27 Mac 2006

Legends .. in memories

aku balik kg lagi, tgh sedap aku jatuhkan kepala ke tikar, dapat mesej, "Tok Ki Lela meninggal pagi tadi", 3 orang hantar kat aku serentak, bermakna ini adalah serius , dan kami wajib ke Maran jugak tgh hari tu .. aku bertolak masa orang azan Zohor gtu , dengan andaian orang kebumi dalam sebelum asar...ttp Allah juga yg merancang...sebelum zohor dah setel...

Tok Ki Lela ni antara legends kat kampung aku (i.e Kampung Senggora), antara yg kuat berbudi pada tanah , dia lah orangnya ...kuat bekerja, memiliki dusun yg di dalamnya mengandungi buah2 yg lazat. antaranya durian, manggis, langsat, dan sebagainya ....

umur masa meninggal, 83 tahun ... korang bayangkan setiap inci asal usul kat kg aku , celah gigi je dia jawab .. menyesal tak sudah aku tak interview dia ... first dulu , aku tak interview Tok Ki Talib , paling aku hingat, aku tanya dia pasal apa nama kg aku Senggora ?? , agak lama dia explain kat aku , lepas pada tu , aku dengar dia sakit , terus meninggal ... aaduih....satu2 legends kat kg aku menghilang ... tinggal batch aku je lagi .. tu pun dah dok jauh2 .. sekali sekala je jumpa ... sejarah dan susur galur makin pupus di makan kemodenan ....

aku perlu berbuat sesuatu !!

Tiada ulasan: