20 April 2009

(retro) Panahan petir kemarahan seorang kakak.

Sebagai pemuda2 biasa pabila bergelar belia pasca SPM , aktiviti mengisi borang jawatan kosong kilang2 sekitar Kuantan begitu giat gua jalankan. Tak rock la , duk rumah makan nasi hasil titik peluh orang tua, kan ? Ramli Sarip pun marah.

Sejurus mendapat tahu akan keputusan SPM masih lagi lama, sekonyong2 gua apply satu job di sebuah kilang elektronik Padang Lalang. Nama dia Astec. Sekarang gua dengar kilang tu dah tukar nama. Ntah mana silap gua tak tahu. Yang jelas, boss gua kaki perempuan.

Hari pertama , memang maki hamun sahaja kutu2 senior beri . Budak2 belasan tahun mana tahu sangat gurau2 orang tua, kan ?.  Joke pun berat ke lucah2. Memang tak sihat utk perkembangan minda dan jasad. Tapi bak kata perenggan pertama. Tak rock la , duk rumah makan nasi hasil titik peluh orang tua, kan ? Ramli Sarip pun marah.

Tiba hari gaji , gua pecut ke Jusco. Pelbagai barangan gua beli. Memang kepalang gembira. Gua ketap bibir sambil melinangkan air mata tanda terharu membeli barang2 dengan kudrat sendiri.

Malam itu, akak gua tanya.

"Hah...mende aok beli ngan gaji pertama ni ? Meh nak tengok sikit...."

Gua hulur satu bungkusan.

"Hah ?"

"Aok kala lapor ... aok jilat kaset2 ni seme !!! ...", akak gua menyinga.

Perlahan2 gua atur bungkusan koleksi kaset2 Seattle-sound yang masih berbalut di atas lemari.

2 ulasan:

MaSHee berkata...

Aok patut2 ler skit! Gaji pertama kasi beli makanan ler...buat makan2! Baru semua org senyum gembira!

Tanpa Nama berkata...

aok bio betul... ade jusco ke kat kuantan dulu? ke aok pecut ke kolumpo beli kaset?