02 April 2009

Apa rasa kalau tali leher kene sumbat dalam mulut hingga mencecah kerongkong ?

Gua buka sikit tingkap. Udara di pusat pengajian utara tanahair yang mempunyai jumlah tali leher terbanyak ini memang sedap lebih2 selepas hujan lebat. Bau2 dari tanah segera menerobos ke dalam lubang hidung. Bau yang membuai perasaan. Membawa diri terbang bersama memori2 nan lalu.

Telinga gua ketika itu ntah kenapa tidak berapa menjadi menangkap jisim2 bunyi. Terasa sakit2. Agak2 inilah akibat daripada mendengar keterlaluan genre2 'bawah tanah'. Pagi grunge, tengah hari industrial , petang brit pop dan malam death metal. Ntah apa nak jadi. Melayu mudah lupa.

Gua tendang engkol motor pinjaman seorang pelajar bumiputera. Menghala ke klinik.
Sesampai di kaunter, gua pass dengan yakin kad pelajar. Pada kad tertera gambar spesifikasi IC. Mata tepat mengadap kamera. Lengkap berbaju petak dan berambut kilat belah tepi.

"Ahmad Rizal...!!! ", jeritan nurse comel memeranjatkan gua.

Ktuk! Ktuk!Ktuk!, gua ketuk pintu tanda mahu masuk.

"Hah..duduk...", doktor separa tua sibuk mengadap kompiter. Daripada pemakaian, gua syak dia ni doktor pelatih tetapi berlagak pakar.

"Err....", gua cuba describe kesakitan gua.....

"Awak tahu tak polisi universiti ni ?", tiba2 doktor ni bersuara.

"Err...pasal apa doktor ?", gua garu bahu berkali2.

"Universiti ni perlu memakai tali leher apabila mahu berurusan dengan apa jua jabatan termasuk klinik ini...sekarang awak pergi balik, pakai tali leher dan datang balik ke sini...", doktor meninggikan sedikit suara tanda marah barangkali.

Dengan appearance gua petang itu ala2 ahli Pekida, gua berdiri atas meja. Lalu , dengan sepantas kilat, gua tuding jari telunjuk pada hidung doktor.

"Hey orang kerajaan !! gua datang sini pasal telinga gua sakit...mana logiknya tali leher berada dalam ini cerita....lu nak merasa makan lutut gua ke ?", gua meninggi suara macam si Tenggang.

Desyummm!! gua kasi figure-four-leglock pada doktor. Dia mengerang kesakitan. Perap! perap! kedengaran tulang2 patah akibat aksi ganas gua.

Justeru, setelah gua agak2 macam puas hati, gua pulang dengan hilaian ketawa berdekah2.

nota : suku akhir cerita ini gua reka je. petang gua repeat datang ke klinik dengan tali leher tersergam indah di dada.

1 ulasan:

adey manis berkata...

hak2!! ok.. lawak.. =p