03 April 2009

Allahyarham Hj Manaf dalam kenangan.



Malam itu , gua dan gerombolan dari utara betul2 dalam desperate mode. Kalau suh makan pasir pun kami sanggup. Kereta separa mewah milik Nyet betul2 mencabar kejantanan kami. Perjalanan dari Changloon agak lancar, namun setiba di Temerloh dia sudah mula merajuk dengan reaksi memberontak.

Kerosakan kereta di tengah2 hujan lebat adalah sesuatu yang tidak ideal sama sekali. Dengan peralatan komunikasi kami yang agak ortodok ketika itu menuntut kami berpecah. Gua bertindak menjadi penjaga kereta bimbang di rampuk orang. Nyet dan Mizi 'kambing' bertindak mencari bantuan di celah2 kegelapan malam.

Dalam kebasahan gua beranikan diri. Ayat2 suci Al quran versi pendek sipi2 kedengaran. Ada sedikit kecederaan pada tajwid namun bibir terus mengalunkan. Gua paling trauma dengan filem sekitar 70-an Toyol dan Bachuk. Cilakak! gua ushar ibu jari kaki ..kot kot...lah.

Bantuan tiba dalam sejam lebih. Saudara Bayam , proksi dari Temerloh datang membantu.
Malam tu , gua pekene tidur di rumah Hj Manaf. Petah dan kelakar sapaan membuatkan hilang keletihan kami . Sembang punya sembang, kami di hulur alat bantuan tidur bernama bantal.

Bersepai tido macam baru balik operation Gaza.

Pagi itu, Hj Manaf sekeluarga terus memberikan bantuan logistik demi memastikan misi balik kg kami terlaksana. Petang itu segala-galanya selesai. Alhamdulilah.

Kini, 2009. Haji Manaf pergi menemui Maha Esa. Budi baiknya tetap kami sematkan dalam dada. Al Fatihah utk Allahyarham Haji Manaf. Moga rohmu ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman. Amin.

Tiada ulasan: