26 Februari 2008

"Saya tulis surat ni bawa ke SJMC ye...." "Baik"
"Penyakit ni agak2 kene warded tak ?"
"Saya tak pasti", ujar Dr X (bukan nama sebenar).

Pagi, Isnin 25/1/08
Hari yang baik utk menjadi sihat. UY menemani. Tegar sungguh membonceng bersama. Sepanjang perjalanan dengan Honda Wave 125, kami bergurau senda demi menghilangkan sebuah kesedihan. Kami belum puas mengenali. Percintaan kami baru bermula. Di masa pertunangan, kami hanya bertemu di talian tetap TM. Berbekalkan wang 50 sen, kami berseloka. UY mengakui gua memang tidak pandai berkata2. Gua hanya bisa menjadi extrovert bila hanya di medan penulisan. Di khalayak, gua menjadi bisu dan blank.

Perkarangan SJMC. Agak cantik. Pasti mahal jika berubat di sini. Jika di lihat deretan kereta di situ, jarang bertemu kereta tempatan. Alangkah cantiknya, jika sektor perubatan ini menjadi sektor kebajikan bukan ladang mengaut keuntungan. Gua tak pasti adakah ia possible di lakukan ttp sebgai rakyat marhaen, gua ingin melihat hospital menjadi pusat kebajikan yang dipenuhi dengan doktor2 bertauliah bergaji besar serta nurse2 yang cun, hehhhehh.... erkk...seperti juga pendidikan. Gua rasa ada banyak lagi sektor yg bisa membibitkan kerawang keuntungan.

"Hi, saya doktor Ravi" "Saya Rizal"
Pertemua gua dengan doktor Ravi (DR) membibitkan peluang gua menjadi rakyat Malaysia yang sihat dan tegar. Cara gua di rawat lebih menjurus kepada mencari symptom penyakit gua. Gua bercerita dari A-Z. Puas DR mendesak gua. Dia ingin kepastian adakah gua pernah demam. Gua rasa tak penah demam since balik Mekah.

"Errrkk....wait the second, doc, I have once at Mecca"

Eureka!

"U ni kene reactive arthritis"
"Virus yg kene masa u demam tu tak dapat di detect oleh anti biotik, so then, antibiotik tu attack all your joints. Tak pe , nnt kita kasi ubat , then kita amek your sample blood test and urine for further investigation", panjang lebar DR memberi penjelasan.

Gua termanggu. Macam ni punya virus pun ada ke ?
Alhamdulillah and Tq doc ! kita jumpa lagi after one week.

Dan hari ni buat pertama kalinya , gua leh bangun tanpa perlu bantuan UY. Yeay !

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam bro, Dr.Ravi tu muslim kan? Kalau muslim, dia dr aku masa aku masuk SJMC tulu, severe denggi dan hampir menghadap Tuhan tercinta..

Sabar gunx, aku n Lan akan doakan kau!