28 Februari 2008

AY : Masih Belum Terlambat

"Ayah ! nak kencing....."

Kali pertama gua dengar AY berkata demikian, suka benar rasa di hati. Sudah sekian lama gua kepingin melihat AY berdikari dan tidak lagi memeriahkan ruang tamu dengan aroma kehancingan.

Melebar senyum gua membimbing tangan kudus AY ke tandas. Berdingkit2 AY menahan kencing.


"Duduk....jangan kencing berdiri. Kang basuh dengan tangan kiri tahu!"
"Tangan kiri tahu tak belah mana ?", gua menduga

AY menunjuk jawapan.

"Tu kanan ! " gua dah hangin.
Leret senyuman tanda salahnya jawapan. Dari jauh Asma' melihat gelagat abangnya yang tak ketaruan. Kalut tak menentu. Aktif tak bertempat. Sekali sekala, kedengaran suara gelak kecil Asma' apabila gua mengangah dari jauh.

"Yassin....! Cuba agah* adik....", arah gua

"AAAAAGAHHHHHHHHHHH", kata AY. Asma' ketawa. Gua garu kepala.

"Apa daa...."

Agah = perbuatan sarkas yang dilakukan kepada bayi bagi membuatkan bayi tersebut ketawa.

Tiada ulasan: