15 September 2005

Ibu aka Emak aka Mummy aka Ummi aka ....


bila mak kita tua, wajib kita kene jaga kan ?
in theory semua orang tahu hatta yang bukan islam pun tahu ...
tapi sepanjang aku perati tengok lately, bila ibu dah tua dah jadi "Liga Super Malaysia ",ngape tergamak aku cakpa cam tuh ???

anak ramai , tak cam tak senang ngan kehadiran ibu, sehari ibu dok menumpang, cam rasa seribu tahun , rasa terseksa batin dek kerana kehadiran orang tua yg di katakan menyusahkan cycle kehidupan diaorng....

sang ibu tua ni bukan nak apa sangat, concern .
tu je aku rasa ... di samping faktor ekonomi pun kena aa bantu, ye laa zaman sekarang semua duit !! masuk tandas pun duit !! tinggal isi angin tayar je free lagi ... kalau tu kene bayar .... nak kiamat aa tuh ... hehhe....

anak solung pass kat anak tengah, anak tgh marah, pass kat anak bongsu, anak bongsu hangin, pass kat anak sulung, ... jenuh kene pass si ibu ni ...tapi kalau buat schedule tak pe aaa....rotate gituh !! tapi pass tu kerna tak suka dia dok kat rumah...kena plak si ibu tu tak daya sangat ... buang air besar pun dah kat katil , nyanyuk , marah sini marah sana...

SABAR , tu la dia MUKJIZAT besar yg sesetengah manusia je ada...waima yg tukang tulis ni pun belum tentu ada....cakap leh aa ...

marilah sama2 kita jaga ibu kita ... ROI (Return Of Invesment) dia sangatlah optimum sama ada tangible atau intangible .... tapi kita akan rasa ... bak kata sen ... manis di hujung .....

2 ulasan:

salman ® berkata...

bak gurau mak aku time dia jaga nenek aku "mmg dia yg basuh berak kito maso kocik..tp taik budak dgn taik org tuo lain" ehehe.

minta kita dikurnia kesabaran..

Abouti berkata...

Saya pernah menjaga nenek yang terlantar sakit berbulan-bulan sebelum meninggal. Bukan setakat tahi, tetapi belakang punggung yang sudah melecet bernanah busuk perlu dibersihkan dan dicuci iodin setiap hari. Tuhan sahaja tahu betapa sengsaranya kita, dan apatah lagi dia, dalam keadaan itu. Pernah saya seranah di dalam hati. Itulah, kadang-kala kita tahu tanggungjawab kita, tetapi bila diuji kita terlupa tujuan asal kita dijadikan. Ya nenek ampunkan cucumu ini.