09 September 2005

Belanjawan aka BAJET



erhmm....oleh kerana bulan ni aku kene belanja agak sakan (rujuk entry GG), maka aku reshuffle my belanjawan, deduct this and that , semata2 nak balance ngan belanja perubatan gigi tu ... tak pe aa.. bukan selalu kan ???

eh! tanya leh ? korang buat tak bajet ?
aku guna kaedah primitif dan teramatlah tidak selamat skali, tapi setakat ni cam efiseyn jek ...

KAEDAH SAMPUL SURAT
aku draft dulu bajet, tetapkan figure, tengok balance, cam tak ok , ejas lagi ....
bila dah cam ok ... aku save aa file excel tu ....

lepas tu aku ke ATM , keluarkan sejumlah amaun yg besar *keluar sambil mata meliar kiri dan kanan takut ada geng samun*, terus cabut balik rumah,

sampai rmah, aku keluarkan sampul surat bertanda

DAPUR, AHMAD YASSIN , KERETA, BUKU , etc, etc ...

selepas tu, aku masukkan cash tu ....ke dalam sampul surat based pada draft bajet tadi ... hehe...ntah apa2 .. tul tak ?? tapi tu je aku terfikir so far....dan nampak cam ok .. cuma amatlah tidak berkesan kalau time tu ada Tsunami atau Katrina ... hee....tawwakal !! tawwakal !!

2 ulasan:

salman ® berkata...

bulih di tiru ni gunx. slalu aku buh lam laci je. terguna tobat pening kepala. ehehe

bayam berkata...

aku mmg pernah terbaca dalam buku ada di ceritakan kaedah sampul surat nie.. satu kaedah konvensional yg berkesan katanya..