20 Mei 2005


Retorik Yang di Berahikan
oleh Gunx

Ke kuliah ilmu ke ceramah retorik ?
Ke kuliah ilmu ke ceramah retorik ?
Ke kuliah ilmu ke ceramah retorik ?

lambung syiling,,,alamak , kuliah ilmu...


Ke ceramah retorik ke ceramah retorik ?
Ke ceramah retorik ke ceramah retorik ?
Ke ceramah retorik ke ceramah retorik ?


erhmm..ok..off we go !!!
mostly aku perati kalau ceramah retorik, maka akan dpat dibayangkan keuntungan sipenjual keropok serta penjual minyak angin kerana sambutan begitu menggalakkan.. Antara pelaris utk melakukan barangan mereka semestinya kupiah di kepala,baru nampak alim , baru nampak islam, orang baru nak beli.walaupun ada yg tak lekang kupiah di kepala, solat pun terlajak.. aduhai !!

berbalik pada isu berkerumunnya manusia menagih air liur pemidato yang menghamburkan kata2 retorik, ini tidak kena, itu tidak kena , kita mesti bangkit, sistem sucks,kita ada system framework kita sendiri. wal hal yang datang tu kekadang solat pun bermusim, jangan pulak depa2 ni baru tahu mandi wajib tu ada !! wal hal sudah lama
'bersedap-sedapan' sampai anak dah sedozen ttp begitu istiqomah menghadiri ceramah retorik ??

tidak adakah kesedaran bahawa wujudnya saranan Rasulullah "menuntut ilmu itu adalah wajib" er...bukan hadis palsu "menuntutlah ilmu sampai ke negeri China" yang sekrang begitu ghairah dijaja ke sana ke mari oleh jaguh2 motivasi negara kita. Sekali lagi kita kecundang dalam menyeberangi lautan ilmu.

Aku pun bukannya champion sangat pasal mende2 ni tapi sama2 kita work out agar keadaan yang tersangat suck dapat di betulkan. Bukannya maksud supaya kita menuntut ilmu sampai awek 'open source' yang sedang berjihad menayangkan buah dadanya , kita hanya tunduk tawa'duk atau dengan segera melepaskan hikmat "Naga Menyusuri Awan" peringkat ke-2 ajaran Pendekar Laut ttp itu semua depend pada ilmu di dada.

Ada kala kite berlembut , ada kala kite berkeras. aku rasa itu lah ajaran yang Rasulullah tercinta demo-kan kepada kita melalui riwayt yg sohih.

Yo brother and sis. carilah ilmu walaupun yang sedang membaca ni warga emas yang mengendap2 di mlm hari ke disko utk menari gelek gerudi. just align yourself with islam's railway ....together we all enter jannah idaman .. !! Ameennn !!

i rest my case.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

:)
Bravo!

-DeLinn-