23 November 2004

Iklan Raya

Senjata utama koprat utk menonjolkan diri adalah iklan.
Waktu raya adalah waktu terbaik utk mencari audience yang sedang mabuk
dengan kuih Raya berbanding mereka yang sedih dengan perginya Ramadhan
Ini adalah review peribadi saya tentang iklan mereka :



Imej Global diketengahkan. ada snowman ...
bagus in term of bisness tapi di kaca mata rakyat Malaysia.
ia tidak mesra-Malaysia. mungkin Telekom sedang melebarkan sayap ke arena
antarabangsa hingga dalam bab2 raya perlu juga diantarabangsakan ... whatever aa...


Hampeh! tak de idea !! Idea lapok ...
sikit2 tak dapat beraya dikampung... maskot tu cukup aku benci ...
tapi aku respek effect dia buat kat bas tuh...korang agak dia buat cam ne ?
hehhe...
aku syorkan tukar maskot aa .. yg kecik skit...
macam belalang ke ? tupai ke ? semut ke ? ... badak tak sesuai langsung...


sekali lagi Adibah Noor menjadi pertaruhan ... Bakat dia berlakon superb.
tara model lain ke ? c'mon aa TV3 ... adakan sikit perubahan ...
last year pun dia gak ....
cerita dia digarap dengan baik sekali .. best ...
sentuhan seni tu ada .... rata2 suka iklan tv3 ... kreatif..
next year , adibah lagi ke ?


Iklan ni paling aku suka. Two Thumbs Up !!
Ringkas dan jelas mesej... aku hampir menangis tengok ..w'pun dah
baper kali tengok....Hati tersentuh !!
Kalau next year, guna iklan ni , tara hal .. capai taraf evergreen iklan ni ...



Iklan terburuk petronas setakat ini !!
anti klimaks ... konon nak buat lain dari yang lain..
mesej integrasi kaum cantik dijalin...
Imej Petronas tercalar dengan iklan ini ..hehhe...
nak serius biaq serius tul....
nak sedih biaq tangkap nangis tul ...
nak lawak, biaq lawak ...
jangan main-main bila bermain....

5 ulasan:

Suhaimi berkata...

aik citer2 kat ym terus ko update kat blog... apapun ada lagi satu iklan ko lupa.. iklan 8tv... anak pakai baju melayu berlari2.. lalu titi.. lalu batas kat sawah.. tergelincir sikit.. betulkan songkok sambung lari.. sampai tepi jalan..bas pun tiba.. naik bas minta maaf kat ayah dia yg juga driver bas tu... sedih jer ayah dia.. lepas tu berduyun2 anak dia minta maaf.. last2 mak dia minta maaf... hehehee tgh pregnant mak dia... ada unsur syahdu.. lawak dan kekeluargaan... 5 star utk 8tv....

salman ® berkata...

"takkan semua iklan petronas ada orang mati keeenn?"

ekk elehhh. nak je aku suruh naim cepuk muka mamat tu. eheh.

*komen mmg best. nak carik idea tu makan bulan tuh..eheh

gunx berkata...

dari komen wujud kesedaran akan ada ketidakpuashatian
penonton yang mana membuatkan si director tidak syok sendiri.

iklan 8tv baru tengok semlm, memang bagus ...
kreatif tanpa mengorbankan unsur kekeluargaan.
Unsur ni aku rasa ada kekuatan selain unsur cinta.
mungkin ada pengarah filem boleh kedepan untuk tonjolkan
unsur ini. Rakyat Malaysia kaya dengan air mata.

bayam berkata...

hehehe adibah noor dah jadi ikon tv3 la gunx..

lagi satu si Yasmin mmg suka dia.. Dia dah cakap dia mmg suka guna si Adibah Noor ni dalam mana2 iklan/cite arahan dia... :)

Aida berkata...

Sebab tu TMNET kekadang lembab line dia.. dah maskot pun Hyppo yang jalan terkedek2 tuh... Camtu la mengikut kata salah sorang lecturer aku.. ada betulnya..

Nak buat branding kene la pk dulu.. sesuai ke hyppo nak bawak branding jalur lebar??? cukup lebar ke jalur tu nak membenarkan hyppo lalu? boleh ke hyppo tu berlari dengan laju.. selaju yang dijanjikan?

errr.. sorry aa gunx..