15 April 2009

Sembang letup bersama Abdullah Jones.




1-apa pendapat demeh ttg kabinet Najib sekrang ? letup tak ? ke macam muka2 recycle macam watak2 dalam drama2 swasta tempatan ?

Letup? Saya tidak faham bahasa slanga. Saya tidak pernah kutu. Saya berpendapat kamu mesti utamakan bahasa-bahasa yang betul dalam penulisan kerana bahasa penulisan wajip dikekalkan sebagai itu, yakni bahasa penulisan. Saya amat menekankan pengunaan bahasa yang betul dalam penulisan ini kerana jika bahasa slanga digunakan dalam penulisan,lambat-laun seni penulisan akan mati.Sepertimana matinya ayat-ayat yang menikam kalbu didalam surat-surat cinta yang pernah saya tulis dan terima suatu masa dahulu.

Bahasa slanga boleh kamu gunakan untuk komik misalnya dan saya juga amat suka sekiranya bahasa harian ini digunakan didalam filim-filim atau drama Malaya. Gerak Khas misalnya. Maka dengan itu,kita akan merasa lebih akrab dengan pegawai polis. Tidak-lah nanti kita kekal menuduh mereka kuat rasuah.

Surat cinta yang saya terima hari ini langsung tidak menyentuh kalbu saya. Semuanya berkisar sekitar berapa banyak-kah top-up yang boleh saya beli untuk meniduri kekasih-kekasih muda belia saya. Imbasan pendapat saya tentang kabinet baru ada pada setiap baris jawapan saya. Atau jika kamu buta, saya mengambarkan kabinet baru ini sebagai kebinet SAYA. Kabinet yang SAYA DAHULU baru kamu. Seperti selalu-selalu.

2-fer...soklan pertama gua dah kasi scene politik ..heheh...icebreaking orang kabo..ok..apa pekerjaan demeh sekarang ? kenapa memilih kerjaya itu ? terpaksa kerana tuntutan hidup ?

Datuk nenek saya telah menjadi tentera upahan semasa perang Klang dulu dan sebagai upahnya,datuk-nenek saya telah dianugerahkan 100 ekar tanah.

Walaupun tanah itu kemudiannya dijual sedikit demi sedikit oleh datuk-nenek saya yang terkemudian,harta rampasan perang yang tidak diistiharkan masih banyak berbaki dalam simpanan keluarga kami hingga ke hari ini. Maka, jangan hina keturunan saya bertanyakan tentang apa kerja kami. Kamu ingat keturunan raja Pahang sahaja tidak perlu berkerja?

3-entry2 demeh ada mengkritik ttg pengurusan masjid yang seakan2 berada ditakuk lama. contoh bacaan yassin kepada air dan air itu diminum oleh pelajar2 melayu lantas lulus cemerlang dengan berbelas2 "A".... apa pendapat demeh ?

Ini serius. Pengurusan masid Malaya hari ini lebih mirip kepada pentakbiran gereja-gereja England masa lampau dimana penekanan ditumpukan kepada pemilikan harta benda. Kebanyakan gereja memiliki harta yang banyak malah sebahagian besar tanah di England adalah milik gereja.

Ini berlaku kerana pihak gereja percaya dengan memiliki harta yang banyak,maka gerak-tumbuh agama mereka akan berkembang pesat.

Pendapat ini juga diguna-pakai oleh masjid-masjid dan surau dimana penekanan diberikan kepada pengumpulan dana.Di tempat saya ada terpampang iklan "SUDAHKAH ANDA MENJELASKAN SUMBANGAN BULANAN SUARAU?" Ini adalah bengong.

Jika harta menyuburkan agama, maka hari ini saya dan kamu kekal menyembah kayu.

4-apa beza teluk chempedak dulu dan sekarang ? apa faktor menarik kawasan tersebut selain port couple bermukah di balik batu2. ?

Dulu Teok Chempedak kampong. Sekarang dah jadi bandar. bergantung kepada mana yang kamu suka. Yang suka kampong,tidak suka Telok Chempedak hari ini dan begitu juga sebaliknya.Saya apokalip,kadang suka itu,kadang suka ini.

5-daripada catatan sejarah , mengatakan parti2 leftist seperti AWAS dan API , ahli2 nya banyak bersusur galur dari temerloh, raub dan lipis. kenapa kawasan2 ini menjadi hot spot kepada kebangkitan2 suara2 kiri ke arah kemerdekaan . kalau ada input, kasi la sepam dua....

Orang Temerloh,Raub dan Kuala Lipis memang suka berpersatuan. Mereka tak ada kerja yang lebih baik maka mereka gemar duduk bermesyuarat. Hingga hari ini pun jika kamu perhatikan apa juga persatuan di Pahang ini diunguli oleh mereka. Dan mereka juga rela mati dengan persatuan hatta dengan upah karipap sebiji. Yang kiri,kiri-lah. Yang kanan,kanan-lah.

Kemudian apabila perjuang kurang berAPI,mereka balik kekampong. menanam,memukat.Duduk diam makan pencen.Pencen lambat pun mereka diam.



6-apakah perkara2 yang paling haramjadah yang berlaku di Kuantan sekarang ? manegement MPK yang macam lahanat ? pondan2 belakang pasor yang bermaharajalela ? harga makanan kat benteng macam setan mahal ? hah..apa ye ?

Bandar dan orang Kuantan bodoh.

7-sistem pendidikan sekarang adakah boleh menerbitkan output2 yang marveles ? ditambah lagi dengan pembelajaran sains dan math dalam BI ? di mana demeh berada dalam isu ini ?

Sistem pembelajaran dalam apa bahasa pun akan berkembang jika sekiranya semua yang terlibat bersungguh untuk meningkatkannya dengan cara betul. Jika murid kita bodoh,cari cara untuk cerdikkan mereka,bukan turunkan gred peperiksaan hanya untuk nampak pandai.

Pernah dengar cerita bangau minum air dalam botol? Cerita itu tidak ada kena mengena dengan jawapan saya.

8-setiap tahun, sebelum pesta mengira tarikh 31 ogos , media2 akan mempromosikan tokoh2 pejuang kemerdekaan malam dan siang ? kenapa media masih takut mempromosikan "unsung heroes" dari parti2 kiri. jika di tinjau dalam buku2 sejarah rasmi utk sekolah pun, masih sedikit info utk itu. kenapa ?

Jika unsung heroes dinyanyikan mereka,kamu tidak akan ada hero.Tak rebel pula kamu nanti.

9- pendapat demeh ttg kebanjiran blogger2 di internet sekarang yang mampu memberi kesan kepada situasi politik, seni dan pelbagai lagi....jika dahulu, mungkin suara2 anak muda hanya terhad kepada terbitan2 majalah2 subversif dan mungkin impaknya agak minima. ttp sekarang...ia mampu menumbangkan media perdana ... bagaimana demeh melihat keadaan ini ?

Berapa kerat blogger yang mahu menulis mengenai politik? Ramai yang asyik menulis mengenai kehampaan kote pujaan beralih ke tangan.Blog hanya dairi umum. Jangan percaya kata UMNO kalah sebab blogger.

berhentinya penerbitan makalah DIY adalah sesuatu yang malang.

10-soklan wajb keh .... apa pendapat demeh ttg isu Palestin ? nyatakan apa sahaja dari sudut2 yang disenangi.

Perang lagi sana? Tak dah kot. Tak ada berita kat mana-mana pun. Dah aman tu. Kamu tidak perasan agaknya.

4 ulasan:

Pipiyapong berkata...

Hahahaha letup..letup..

Shaira Amira berkata...

Tang Lipis tu memang letup.

Cover lah pasal Taman Guru sekali.

Tanpa Nama berkata...

pasai tmn guru ye shaira amira? tmn guru tu letaknya di kuantan
en. dollah sudah bitau td
bandar dan orang kuantan adalah bodoh. titik

Hanimomo berkata...

hahaahahahha.hahahahahaha.ok.