01 April 2009

Kenapa gua leh caya dengan salesmen bertali leher itu ?

Gua dari kecil memang telah ditanam dengan ideologi duit memang payah nak cari. Bukan macam sekarang, nak kaya pun senang. Orang hantar flyer itu ini tunjuk nak kaya sehari semalam sahaja. Sebegitu mudah.

Kalau urusan lain, ayah gua memang tak de hal leh kautim tetapi dalam bab duit, ini agak leceh. Red tape bersepai ! Memang minima 3 soalan kene tanya.

"Aok baca ke dok buku tu esok ?", ayah gua dah mula main 'line panas'.
"Hah..baca baca", gua tunduk sambil jeling2 berita tv dari penyampai Hashim Embi dan Wan Chik.

"Nah 5 ringgit, ada belen pulang balik...", ayah gua bertegas.
"Ye ye ...", gua ambil sopan wang saku.

...
...

Siang sebelum itu.

"Ye adik2 , dengan buku ini adik dapat menggunakan sampai sekolah menengah, dan buku ini pula ada cerita2 rakyat ., ye adik2.. adik dapat memperkayakan perbendaharaan kata..amat berguna nanti ketika menjawab peperiksaan", yakin sekali abang bertali leher 'menjual minyak' pada pelajar2 darjah 2. Gua masa tu memang aim buku2 hantu dan mistik. Tetapi demi menunjukkan gua dahagakan ilmu, gua selit aim satu buku poket bertajuk "Buku Pengetahuan Am". Tajuk pun sedap2 dia reka.

....
....

Gua santai atas katil. 2 buku di sebelah. Gua ekori ayat demi ayat. Klise juga ending dia. Dah nama citer mistik. Mesti hantu tu akan mati akhirnya. Tak kan dapat dia kahwin dengan puteri raja.

Pap! gua campak lalu gua kuis buku satu lagi ya'ni Buku Pengetahuan Am. Saiznya yang agak kecil membolehkan gua membaca sambil berbaring. Bantal kasi up 2 kali ganda kat dada. Baru posisi kepala sedap2 mengadap. Sambil2 tu gua kuak sikit pintu kolonial bilik gua. Kasi pengudaraan maksima. Ini buku ilmiah kena kasi kondisi 'champion'.

Percaya atau tidak, gua dah hampir separuh muka surat. Macam2 gua dapat tahu. Daripada peribahasa, sampai kepada siapa pencipta telefon sampai kepada negeri yang paling kurang air di Semenanjung Malaysia.

Petang tu gua sembang lebat kat kawan2 gua yang sememangnya kurang pengetahuan am. Mandi empang je tahunya.

2 ulasan:

revrie berkata...

ha ha.
sama saja. dulu nak minta duit beli vitagen dari ayah memang perit. kena baca buku dari petang sehingga 10 malam baru berani minta.

CrashNburN berkata...

memang "champion"