24 April 2008

Unsung Hero

Seorang ayah yang kepenatan.
Seorang anak yang kekurangan masa permata.
Seorang adik yang asyik senyum meleret.
Seorang ibu yang longlai dengan misi dunia.
Sebuah TV yang mati.

"Nak tengok TV, Iqra' dengan ayah dulu"
"Nak tengok Raihan Rangersss...nak tengok TV !!"

Anak membentak. Momentum demonstrasi sering konsisten.

"Baca la dulu ... ". gua cuba slow down timing.

"Yassin kan budak baik. ", si ibu mencelah. Cuba gula-gulakan si anak dengan dodoian manis.

Gua selak helaian pertama.
Si anak mula mengorak tetapi muka masih ketat.

"Aaaaa....Baaa....Aaaaaa", gua intro.
"Aaaaa....alif ba ta tha ja haa hooo haaa hooo haaa", suara makin meninggi dengan mata mengerling rapat ke arah TV. Masih nada memberontak.

Gua gigil.

"Ibulah ngajar, ", gua pas baton. hopeless, pesimis, loser. itu patut di lekat pada dahi gua.
Gua naik ke atas merengus.

Sayup2 dari bilik atas, gua pasang telinga.

"Aaaa....Baaa...Aaaa..."
"Baa...Aaa...Baaa"

"Aik ! boleh pulak dia baca dengan ibu dia".
Gua makin keliru.

Tiada ulasan: