02 Oktober 2007

Cuti2 Ramadhan

Ye! It's Lipis Time. Bandar Siti Nurhaliza. Itu sahaja yang mengenalkan bandar ini kepada seme orang ketika ini setelah lama tenggelam dengan sejarah kegemilangnya sebagai ibu negeri Pahang satu ketika dahulu.

Pagi yang begitu malas sekali. Bersahur beramai2 merupakan rukun kami di sini. Seronok bergurau senda melupakan sebentar masalah2 dunia, domestik dan rumah tangga.

"Jom Cameron", getus abg ipar yang memang terkenal dengan sifatnya tidak mahu duduk diam. Ada sahaja xtvt yang difikirkan. Gua tidak fikir panjang mengiyakan sahaja.

Sumpah. Gua tidak pernah ke sana walaupun kad pengenalan myKad gua menunjukkan tempat kelahiran adalah Pahang Darul Makmur. Bukan wa tak suka berjalan2 mengambil angin ttp priority keluarga ketika gua kanak2 adalah makan, minum dan pakaian sahaja. Acara2 bersifar leisure terpaksa sahaja di kesampingkan.
Tidak penting. Tambahan pula, koge (baca: keluarga) gua ketika itu begitu konservatif sekali. Hanya basikal dan motor menjadi tunggangan primary.

Justeru, Sabtu pagi nan lalu, gua telah memecahkan rekod peribadi gua melintasi Gua Musang, Kelantan kemudian balik semula ke sempadan Pahang bagi meneruskan perjalanan "Jalan2 Cari Pasal" menuju ke Cameron. Kiri kanan dipenuhi dengan sayur2 segar dan debunga riang. Kelopak segar seolah2 melambai kedatangan kami ke sana.

Suhu yang sejuk mengingatkan gua ketika gua melancong ke Detroit tempohari. Tetapi di sana lebih dingin suhunya berbanding Cameron. Kota Detroit seperti juga di Cameron. Mudah sahaja berjumpa dengan manusia2 sawo matang. Cuma macam biasa lah, di mana2 bandar, agak sukar mencari rumah kedai yang lokasinya strategik di huni oleh bumiputera. Bumiputera hanya mampu bertapak di tepi2 jalan dan bazar ramadhan.

Sejurus sampai, gua tidak mengambil masa yang lama merenung akan kehijaun dan indah rupa Cameron. Ayu wajahmu, sejuk gua dengan belaianmu. Gua terkasima. Inilah yang sudah lama gua cari. Tempat yang dingin sambil menghirup teh panas. Wah....pakej yang premium sekali. Tetapi ....erkkk... ini Ramadhan maa... Namun, itu tidak mematahksn semangat gua. Keindahan Cameron gua rakam dengan cermat dengan camera legend gua. Sememangnya tidak mengecewakan.....

Cameron memang indah.

errk... Citer gua ke Detroit tu hanya rekaan semata2 bagi menambahkan kick kepada jalan cerita

Tiada ulasan: