05 Disember 2005

Zine

bulan 11 aku rasa bulan membeli majalah paling agung bagi aku , mana tak nya aku , dari majalah mainstream sampai ke majalah 'bawah tanah' aku belasah beli . antara majalah utama dalam senarai
  1. majalah I
  2. Anis
  3. Saniqah (ni baru nyer )
  4. Milenia Muslim
  5. jeng .. jeng .. Thinking Str8 by Kumprinx
  6. Journal by by Kumprinx
majalah yg mainstream tu aku tak nak review tapi yg spesial nyer aku editor majalah 5 dan 6 tu dah warning aku suh review zine bila dah di baca, hehhee....

actually, aku dulu memang kaki baca zine bawah tanah, masa zaman study kat UUM dulu , gigih gila aku order zine2 subversif al kununnya ia secocok ngan jiwa al kununnya rebel sangat lah tuh ... e cehh... blaah aa gunx ...

tapi majalah mamat Kumprinx ada sikit lain . bukan yg no 5 tu , yg no 6 tu , best di baca , mengetuk minda , ada macam2 perasaan dapat di terapkan pabila retina mula menatap bit2 tulisan out-spoken mamat ni , actually zine ni gabungan 2 editor , yg sorang tu aku tak kenal tapi tulisan dia best , mencabar sanubari , mencabar medula oblongata kita agar terus menaakul dan kritis atas setiap apa yg berlaku di sekililing kita ... (out for meeting ...)

(kembali menulis 4 jam kemudian....)

normally , zine HC/Punk buat bende sama , interview punkster ni , provoke band tu , provoke band ni , promote zine tu , promote kaset cd/kaset tuh , same old stuff, ye la bagus aa info ni circulate kat group depa , nak tunggu kuwo kat majalah Mangga, jangan harap aaaa....

so, zine yg mamat ni tulis aku rasa ada bagus gak , i mean , in term of new way delivering out spoken message , delivering creativity,

tapi aku mende2 seperti dirty word kalau boleh perlu di minimakan jika hendak menembusi pasaran perdana, kalau editor ni nak glemer aa...hehhe...

pelbagai pengalaman editor ni di kongsi besama, flip side of the coin opinion aa kira, kadang2 aku fikir cenggini, orang fikir canggitu , so , mende2 pembuatan zine ni mem'possible'kan ia belaku , hey ! it;s independent at the cheapest price in town ...

skang aku editor ni dah tak aktif megeluarkan zine , but he is an active blogger right now !!

go bro go !!

Tiada ulasan: