10 Mac 2005

Filem kita wajah kita ?

filem antara medium yg begituh berpengaruh masa ni, sebagai pengarah kita mampu mengajak/memaksa/menipu/etc dengan penonton dengan menyampaikan pelbagai mesej seperti kasih sayang, cinta, ganas, penyakit masyarakat dan lelain...

aku selalu kutuk filem Melayu, even cerita serius/seram Melayu aku boleh convert jadi kelakar....minda aku dah secara default akan mengutuk filem Melayu ....

baru2 ni kawan aku yg suka menulis begituh bernafsu komen cerita Gerak Khas, sorry bro yusof !!
kebanyakkan tulisan , 80% aku setuju ....

tpi komen dari blogger Mat Jan dari Jongkang-Jongket begitu kritis (www.kroni.biz/jj) untuk filem Sepet , aku tertarik dengan point Watak Kelabu. aku rasa even cerita omputeh pun selalu tak sedar mende ni dek kerana terlalu meletakkan hero seperti malaikat dalam filem ....

maksudnya, hero ada baik buruknya, itu realiti...tapi dalam filem selagi lagi TIPAH TERTIPU ....

Tiada ulasan: