04 Mei 2007


Petang Yang Penting.

1993, Maran, Pahang

Garu. Kepala tidak pun gatal.
Merengus seorang anak muda. Darah memancut ke otak. Keputusan nekad.

Sesekali ayah menjeling. Kemudian merenung ke depan sambil menghirup teh.

"Awok nok skoloh ke tak nok ??", soal ayahku.
"Ke nok keje jugok kat kilang tu ?", bertali arus soalan.

Aku diam tanda protes. Rakan2 semua sudah bergaya. Bermotor, merempit, ber jean jenama. Semua hasil berkerja sendiri di kilang di pekan sana. Masing2 sudah punya wang saku sendiri.

Aku ? masih lagi belajar. Keluar pagi , balik tgh hari. Lalu, aku bekerja malam. Pendapatan yg dapat bisa menjanjikan aku sebuah motor baru. Aku makin teruja mengejar cita2.

"Ayoh kasi kata dua, nok ke tak nok sekoloh?", lama ayah merenung.
"Pi la sekoloh...dok rugi ", lembut ibu memberi jawapan.

Aku terdiam.
Esok aku memakai uniform dan songkok tanda aku menyetujui.

Ayah diam. Ibu tersenyum. Adik memerhati.

Tiada ulasan: