03 Mei 2007


Lena

Hening sahaja sewaktu kami anak beranak menyusuri lebuh raya NKVE menghala ke Kota Damansara. Sesekali mata menjeling ke arah AY di depan. Kepalanya terhanguk2 keletihan. Seharian bermain bermakna habis tenaganya untuk hari itu.

Hati luntur. Sering aku marah kepadanya kerana aku sering tidak meletakkan diri pada tempatnya yang hanya seorang kanak2 berusia 2 tahun lebih.

Aku sering menganggap AY berakal sepertiku. Banyak skali silapku. Fikiran melayang memikirkan masalah diri. Ramai orang boleh berkahwin dan punya ramai anak. Berapa ramai yang berupaya menjadi kilang menghasilkan jurutera, doktor , loyer, ahli muzik tetapi ...

berapa ramai orang yg bisa mengeluarkan anak2 yang tunduk dan patuh kepada setiap bit2 dalam kitab suci al-Quran dan sunnah Nabi ? Adakah aku termasuk dalam golongan ini. Hanya aku mempunyai jawapannya.

Motor memasuki kawasan rumah. Perlahan2 aku tegakkan AY. Mata layu. Azan maghrib berkumandang.Rutin hidup untuk hari ini hampir sampai ke penhujung.

AY makin membesar.
Aku makin berusia.

Tiada ulasan: