16 Mei 2007


Cikgu

Cuaca panas di luar. Amat sesuai utk memanjakan mata. Atau sekurang2nya pekena air lengkong bawah pokok rendang.

Cikgu Salleh masuk. Mukaku cemik tanda tak suka. Selalu cari pasal ngan aku. menci!

Dia bawa kertas mahjong kaler putih. Lekat di papan hitam. Lalu ke depan menghadap kami.

"Bangun sorang dan ceritakan apa yang kamu nampak", arahan di beri. Berat punggung memasing. Sama berat dengan otak memikirkan subjek dan predikat menginovasikan ayat.

"Saya nampak bintik hitam"
"Saya nampak tompok2 di bahagian kiri"
"Saya nampak ada sedikit kekotoran di bahagian atas kanan"

Satu2 jawapan diberi. Masing2 puas kerana berjaya mendapat jawapan yang tidak sama dengan rakan di sebelah. Sama seperti ku. Jawapan ala suam2 kuku diberi. Melepaskan batuk di koridor sahaja. Tapi aku masih tak paham apa mesej hendak di sampaikan oleh cikgu yang sering menganggu port ponteng kami di atas syiling di asrama. Ligat serebrum bekerja. Medula obloganta juga tidak dapat memberi output yang mantap.

"hanya tompok dan bintik sahaja yang korang dapat tengok, kertas putih yang sebesar ni pun korang tak dapat tengok", satu jawapan 'pedas' diberi.

Masing2 tunduk.

Selamat hari guru.

Tiada ulasan: