10 April 2007


Marah

Waktu kecil. hingusan. musim buah. kebun di hujung kampung. berpakat dan bekerjasama. mengendap dan mengintai peluang. girang memanjat pepohon manggis dan langsat. tuan kebun ketiadaan. lazat sekali. seronok.
makan tanpa mengingati antara pahala dan dosa. rakan2 semua sekepala.

sayup2 terdengar. hembusan kemarahan. tuan kebun datang menyinga. jatuh berderap . lari berderai. itu tanda kami telah menceroboh ke kawasan larangan. tanah itu milik Pak Ngah X (nama di samarkan). segala yg berada dalam radius gerannya adalah miliknya waima sebatang kemuncup. itu tanda sayangnya tuan terhadap kebunnya.

kami telah dewasa. kami dengar satu suara. mengatakan kami ada tanah di sana. ye tanah ! tanah itu milik kita semua. gerannya sudah termetrai lama. hanya kita tidak menyedarinya. tanah itu bernama Baitul Muqaddis. di atas tanah itu ada sebuah masjid ternama. Al-Aqsa namanya. Masjid itu milik kita.

Aku dengar masjid itu di ceroboh sekarang. Aku patut marah. Semacam marahnya pak cik X . Mari kita marah. Marah dengan menderma ke sana. Marah dengan berdoa ke sana. Marah dengan perisa rasionalis.

Menci!!

Tiada ulasan: