25 April 2007


Keputusan

Telefon berdering.
"Nak ke tak nak ?? Mak dah berkenan dah dengan mas tu ..!", tanpa intro mak terus menyergahku di satu malam yang hening.
Kaget tak terkata. Keputusan besar lagi. Sebelum ini keputusan besarku hanya berkisar tentang pelajaran sahaja. Tapi kali ini agak lain. Nak sara anak orang. Antara perkara yang teralalu rare bagi seorang kuli binari sepertiku.

Hela nafas tanda kaget. Pujuk diri agak tenang agar keputusan yang bakal dibuat tidak 'mencederakan' banyak pihak.

"Alaa...bang! Terima je laaa , " sampuk suara adik di belakang ibu.
Aduss....nak terima ke tak nak nih??
"Nanti la mak, saya fikirkan...", satu keputusan tawar diberikan.

Malam itu hati tidak ketaruan. Adakah aku bertepuk sebelah tangan ?
Belek buku akaun Tabung Haji. Bibir melebar senyum.
"Erhmm...lepas kenduri nih..." , bisik hati.

"Hek elehhh....kenduri apa barang !! Kang bertepuk sebelah tangan, malu je" bunyi suara latar dengan efek gema.

"Aku nak 'dirikan masjid' aaa....", aku counter balik suara latar tersebut.

Hening.

4 ulasan:

Aminur berkata...

Ni flashback ke.. baru2 berlaku recently hehe

gunx berkata...

opss.....
kalau recently pun tak salah kan .. hehhehe

Kumprinx berkata...

Nota : Ayat streotype disertakan-
"Aku ingat blog lain tadi. Rupanya blog kau. Dah lain eh?"

Aminur berkata...

memang tak salah tapi jeleslah aku .... haha weh! pi ikut ustaz fairuz pi NS lagi tak