26 Mac 2007


Lawak Islami, Satu Lontaran dari Idealis Tegar.

Zaman thumb drive ni memerlukan pemikir2 tegar. Sejak kecil kita hanya dihidangkan dengan makanan2 minda import. Amerika dan Britain tidak jemu2 menyuakan mulut kita agar kita senantiasa kekenyangan dengan ism-ism mereka.

Ya, 2007 sudah hampir di pertengahan. Islam di persada seni masih dipinggiran. Tidak lagi bertaraf mainstream. Drama masih berkisar dengan watak2 sufism , masjid, ketayap, solat, haji dan poligami. Sudahlah sikit , watak2 pula tidak pula mendakwahkan ia dalam bentuk yang senang difahami oleh orang Islam dan orang bukan Islam.

Drama , sitcom dan filem tidak menjadi pendakwah malah meletakkan candu pula dalam pemikiran penonton agar nampak Islam itu payah, pelik dan mistik. Tidak mampu melapangkan hati penonton.

Apa salahnya kita plotkan satu sitcom komedi Islami ? Why Not ? Kita letakkan pelakon Cina, India, Melayu yang beragama Islam bercakap dalam English. Kenapa English ? Kenapa tidak Melayu ? Biar English , marketnya besar , beb ! Mungkin boleh dipasarkan ke luar negara. Agar seluruh dunia melihat Islam itu simple dan mudah diadaptasikan dalam kehidupan.

Hanya lontaran dari peminat sitcom komedi. hehhehe

Tiada ulasan: